BETER scoren in Google!
Wie wil er niet hoger ranken in Google? Als de onbetwiste nummer 1 zoekmachine in de wereld is Google dé manier om (“gratis”) bezoek naar je website toe te trekken. Bovendien trek je via Google niet zo maar traffic aan, het is bezoek dat echt actief op zoek is naar iets. Daarom is het bezoek dat via Google op jouw website terecht komt ook over het algemeen zeer goed converterend bezoek.
Een absolute must dus om in te investeren in Search Engine Optimization (SEO) en het schrijven van SEO teksten. Waarom zijn SEO teksten precies zo belangrijk? Besteed jij het schrijven van SEO teksten uit of doe je het liever zelf? En waar moet je precies rekening mee houden bij het schrijven van SEO teksten?
SEO versus SEA
Een veel voorkomende vraag is wat het verschil is tussen SEO en SEA.
SE staat voor Search Engine, oftewel zoekmachine.
- De “O” staat voor Optimization, het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Het schrijven van goede SEO teksten is hierbij een cruciale factor.
- De “A” daarentegen staat voor Advertising, ofwel het adverteren in Google Ads (voorheen: AdWords).
Het belangrijkste verschil is dat SEO zogenaamd organisch verkeer is en SEA betaald verkeer. Je ranking via SEO wordt bepaald door de structuur en content van jouw site, terwijl bij SEA jouw positie primair wordt bepaald door de hoogte van jouw bod en reputatie.
SEO eist kennis en geduld
Zowel SEO als SEA zijn belangrijke bronnen voor verkeer naar jouw site. De dynamiek is echter een stuk anders. Je zult bij SEO eerst moeten investeren in jouw site met het doel om goed te ranken. Dit is een geduldig proces waar weken, maanden of jaren overheen kunnen gaan.
Bij SEA kun je dezelfde dag nog resultaten boeken. Je betaalt per bezoeker dus het is performance based (je betaalt voor direct meetbare resultaten). Al moet je er wel voor zorgen dat je het juiste verkeer aantrekt dat ook converteert.
Hoe kun je perfecte SEO teksten schrijven?
Goede SEO teksten schrijven is geen rocket science. Het vergt wel analytische skills, goede schrijfvaardigheden en de skills om je teksten goed te organiseren. Veel mensen kunnen zelf goede SEO teksten schrijven, maar als je er niet zo bedreven in bent, of je hebt simpelweg geen tijd, dan kun je beter je SEO teksten laten schrijven door een SEO tekstschrijver.
Voor het schrijven van goede SEO teksten dien je 3 stappen te doorlopen:
1) Doe een grondige SEO analyse
Je dient altijd onderzoek te doen naar jouw site, je concurrenten en het zoekgedrag van jouw doelgroep. Je kunt hier bijvoorbeeld SEO tools zoals SEMrush gebruiken, maar je kunt natuurlijk ook zelf in Google zoeken om na te gaan wat de resultaten zijn.
A. Analyseer jouw site en pagina’s
Je dient allereerst na te gaan of jouw site wel goed kan ranken. Dit hangt van meerdere factoren af zoals SEO vriendelijke code, de betrouwbaarheid van je host en de structuur van je website. De meeste punten zijn meestal niet doorslaggevend maar wel de puntjes op de i waardoor je net een procentje beter scoort dan je concurrent.
Daarnaast is zogenaamde “off-page SEO” ook een belangrijk onderdeel van SEO (maar niet per se voor SEO teksten schrijven). Dit gaat om SEO buiten jouw site. Link building bijvoorbeeld is een belangrijke factor om een positieve reputatie op te bouwen waardoor Google jou meer autoriteit toekent.
Dit zogenaamde link builden is en blijft een schermerachtig gebied. Er zijn sites die zonder enige linkbuilding op nummer 1 terecht komen en er zijn ook zat voorbeelden van site met links op totaal irrelevante sites met wonderbaarlijke resultaten. White hat link building, ofwel linkbuilding volgens het boekje, heeft toch de voorkeur en richt zich op het plaatsen van linken op relevante sites met een goede reputatie. Alles wat hier niet aan voldoet kan op korte termijn wel effecten hebben, maar lijkt op lange termijn niet houdbaar.
B. Kijk naar het zoekgedrag van jouw doelgroep
Voordat je begint met SEO teksten schrijven, dien je altijd te kijken naar het zoekgedrag van je doelgroep. Daarbij moet je kijken naar waar jouw doelgroep precies naar zoekt. Het heeft immers weinig zin om je pagina te optimaliseren op zoektermen die niet of nauwelijks worden gebruikt door jouw doelgroep.
Het zal niemand verbazen dat er op generieke zoekwoorden ook veel gezocht wordt. Er is immers meer concurrentie. Er zit daarom een spanningsveld tussen volume en moeilijkheid. Idealiter richt jij je op zoekwoorden waar veel op wordt gezocht en waar weinig concurrentie is. Die woorden zijn wat lastiger te vinden (als ze er überhaupt nog zijn). Een SEO zoekwoordenonderzoek volgens het Power Keywords Model kan hierbij uitkomst bieden.
C. Onderzoek jouw concurrenten
Je kunt veel leren van jouw sterkste concurrenten. Kijk gerust naar de top 10 zoekresultaten op de door jouw gekozen zoektermen en kijk wat zij hebben gedaan om goed te ranken. Je kunt echter niet klakkeloos dingen kopiëren. Unieke content blijft boven alles essentieel, maar kijk wel welke learnings kunnen worden overgenomen.
Daarbij bepaalt ook jouw top-10 concurrenten hoe lang een bepaald artikel moet zijn om het te optimaliseren voor SEO. Een niche waar veel lange blogs worden geschreven over een bepaald onderwerp vraagt over het algemeen veel langere teksten dan een niche waar dit veel minder het geval is. Je kunt in tools zoals SEMrush ook nagaan wat het aanbevolen aantal woorden van een geoptimaliseerd artikel is.
2) Selecteer de juiste zoekwoorden
Nadat je onderzoek hebt gedaan naar het zoekgedrag van je doelgroep en jouw goed-presterende concurrenten, dan kun je de belangrijkste zoekwoorden selecteren. Idealiter kies je één hoofd zoekterm waarop je een pagina optimaliseert. Deze zoekterm dient frequent herhaald te worden in de tekst al moet je dit ook niet overdrijven. Een zoekwoordendichtheid van één tot twee procent is prima (ofwel 10 tot 20 keer herhalen in een tekst van 1.000 woorden).
Daarnaast zijn er de ondersteunende zoekwoorden die het focus zoekwoord versterken. Je kunt allereerst spelen met de schrijfwijze van je hoofd zoekterm. En je dient daarnaast ook zoveel mogelijk relevante zoekwoorden toe te passen die met jouw hoofdthema te maken hebben. Op deze manier wordt jouw hoofdzoekterm alleen maar verstrekt en stijg je ook qua belangrijkheid voor die ondersteunende zoekwoorden.
Waar wil je op gevonden worden?
De belangrijkste vraag is natuurlijk op welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Er is een logische balans tussen volume en moeilijkheid. Het is een stuk eenvoudiger scoren op zoektermen die niet veel gebruikt worden dan op zoekwoorden die veel gebruikt worden. Maar het is juist zoeken naar die uitzonderingen.
In tools zoals SEMrush krijgen zoekwoorden een moeilijkheidsscore toebedeeld. Hoe hoger de score hoe groter de concurrentie. Het is daarom zaak om te zoeken naar de zoektermen die bijvoorbeeld onder 75% qua moeilijkheid scoren, maar toch wel een goed volume hebben.
In een zoekwoordenonderzoek komt direct naar voren wat de meest relevante zoekwoorden zijn met een optimale combinatie van hoog volume en lage moeilijkheid.
3) Zorg voor een goede leesbaarheid
Het op juiste wijze toepassen van zoekwoorden is één kant van SEO. Een goede leesbaarheid is ook zeer belangrijk. Dit betekent bijvoorbeeld dat je teksten duidelijk moeten zijn en op dezelfde golflengte van je doelgroep moeten zitten. Over het algemeen betekent goed leesbaar onder andere:
- Eenvoudige woorden
- Korte zinnen
- Korte alinea’s
- Een evenwichtig gebruik van headers
A. Eenvoudig woordGEBRUIK
Online lezen is iets anders dan fysiek lezen. Het is een stuk vluchtiger. Daarom wordt het toepassen van eenvoudige woorden aangeraden. Samengestelde woorden maken het één en ander wat minder leesbaar wat Google ook niet op prijs stelt.
B. Korte zinnen
Ook korte zinnen zonder ingewikkelde woorden wordt aangeraden. Nu is het wel zo dat dit ook enigszins van je doelgroep afhangt. Daar zul je dan ook onderzoek naar moeten doen.
Korte zinnen maken een tekst niet per se beter leesbaar. Juist door bijzinnen kun je een tekst tot de verbeelding laten spreken. Je zult dus naar je doelgroep moeten kijken wat acceptabel is qua moeilijkheid van de teksten.
C. Korte alinea’s
Korte alinea’s maken een tekst ook een stuk leesbaarder. Een alinea moet in principe niet meer dan 50 woorden bevatten. Op deze manier creëer je veel meer lucht in een tekst waardoor het een stuk leesbaarder wordt.
D. Een evenwichtig gebruik van headers
Wanneer je teksten schrijft is het ook belangrijk om aan de hand van headers de structuur van je content aan te geven. Je geeft aan waar een alinea over gaat maar ook is het eenvoudig om te scannen waar de hele tekst over gaat. Door het gebruik van headers in verschillende grootte geef je ook de onderlinge verbanden aan en dat vindt Google ook heel prettig.
Net zoals het gebruik van je zoekwoorden in de headers. In de belangrijkste H1 header pas je natuurlijk je belangrijkste zoekwoord toe. Ook in de onderliggende H2, H3 en H4 headers geef je een mix van focus zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden mee. Hier geldt ook weer om niet te overdrijven met het herhalen van zoekwoorden.
Consistentie en grammatica
Een SEO tekstschrijver neemt de grammatica regels niet zo nauw als een neerlandicus. In de eerste plaats hoeven zinnen niet 100% grammaticaal correct te zijn omdat er bepaalde zoekwoorden toegepast moeten worden in de tekst. Een zoeker zoekt nu eenmaal vaak anders dan dat een aanbieder schrijft. Daar moet dan de juiste modus gevonden worden zonder dat er al te veel wordt afgeweken van de grammatica regels.
Daarnaast hoeft consistentie niet per se een doel op zich te zijn. Normaal gesproken houd je een bepaalde schrijfwijze consistent aan. Maar de ene zoekt met andere woorden dan de andere. En het is een goed punt om de verschillende schrijfwijzen wel terug te laten komen in de tekst.
De juiste lengte van een SEO tekst
De ideale lengte van een goed geschreven SEO-tekst is relatief. Over het algemeen gelden de volgende grove richtlijnen:
- Productpagina: 300 woorden
- Categoriepagina: 500 woorden
- Blog / artikel: 1.500 woorden
Maar de lengte van de ideale SEO geoptimaliseerde tekst hangt ook heel erg af van je concurrentie. Hebben alle concurrenten in de top 10 resultaten van Google minimaal 2.000 woorden content op de door hen geoptimaliseerde pagina? Dan zul je lastig in de top 10 eindigen met slechts 500 woorden. Al zijn er uitzonderingen…
PAGE TITLE EN Meta description
Vergeet ook zeker de page title (SEO titel) en meta description niet. Deze twee items bepalen in grote mate hoe jij getoond wordt in de zoekresultaten. Pak dit goed aan met pakkende teksten, de juiste kernwoorden en een goede call to action. Op deze manier kun je jouw click through rate (CTR) zomaar met enkele procenten verhogen.
Interne links
Een aspect van SEO dat de content raakt zijn het toepassen van externe en interne links. Door interne links geef je aan wat bij elkaar hoort. Dit helpt Google bij het in kaart brengen van je site. Zo versterken pagina’s elkaar ook.
Daarnaast zijn externe links ook waardevol. Wanneer je linkt naar belangrijke sites over een bepaald onderwerp, geef je aan dat je soortgelijke content hebt als die belangrijke site. Idealiter linkt men ook terug naar jouw website wat pas echt waardevol is. Maar dan begeven wij ons op het vlak van linkbuilding wat weer een andere discipline is.
Wat kosten SEO teksten?
Dan komen we bij de business case voor het laten schrijven van SEO teksten. Of je nu zelf SEO teksten schrijft of SEO teksten laat schrijven, dit kost tijd. Zeker als de SEO teksten van goede kwaliteit moeten zijn.
Als grove vuistregel kun je ervan uitgaan dat het schrijven van een goede SEO tekst je ongeveer €0,25 per woord kost. Een tekst van 500 woorden kost je dan €125.
Je dient zelf na te gaan of je deze kosten wilt maken. Op deze manier heb je er verder geen omkijken meer naar. Of dat je zelf tijd investeert om deze kosten te besparen.
Als je het zelf doet moet je wel zeker weten dat je het juiste doet. Anders ben je veel tijd kwijt en moet je later alsnog geld investeren om door een ander de SEO teksten te laten herschrijven. Maar ook als je een externe SEO tekstschrijver selecteert, dan zul je ook erg selectief moeten zijn.
SEO teksten schrijven is een slimme investering
Wat levert het dan op? Stel, je investeert €125 euro in een pagina van 500 woorden: wat mag je dan verwachten? Dat hangt natuurlijk erg af van je huidige site, je positie en de markt.
Onderzoek wijst uit dat ongeveer een derde van de bezoekers op het nummer 1 resultaat van de SEO resultaten klikt en slechts 3% op de nummer 10. Bij een zoekvolume van 1.000 per maand scheelt dit 300 bezoeken per maand ofwel 3.600 bezoeken op jaarbasis. Bij een investering van €125 betekent dit een kostprijs per bezoeker van slechts €0,03.
En dat is in ieder geval alleen in jaar 1 want daarna is het bezoek gratis. Nagenoeg gratis, want je zult je content natuurlijk wel moeten blijven onderhouden. Het onderhouden kost echter meestal slechts een fractie van het opzetten van de basis content.
Nu is de realiteit wel dat je met één goed geschreven SEO tekst van 500 woorden zelden in één klap van positie 10 naar 1 stijgt. De stijging gaat veel meer geleidelijk en de resultaten bij het optimaliseren van slechts één pagina zijn een stuk minder dan dat jij je gehele site optimaliseert. Daarnaast hangt je ranking ook af van je concurrenten en andere zaken van jouw eigen on-page en off-page SEO.
Maar stel nou dat je het bezoek op jouw pagina door een goed geschreven SEO tekst met 20% laat toenemen. Wat levert het jou dan op?
Goede SEO teksten laten schrijven?
Wij gaan graag aan de slag voor jou. Om jouw teksten te SEO-optimaliseren en beter te ranken in Google hebben wij slechts een half woord nodig.