SEO TEKSTEN

Wil je hoger komen te staan op Google? Goede content – ofwel tekst – is cruciaal voor zoekmachine optimalisatie. Een SEO-specialist zorgt ervoor dat teksten uitstekend geoptimaliseerd worden of zal je huidige content herschrijven en optimaliseren voor zoekmachines.

Weet je niet hoe je jouw teksten verder kunt optimaliseren voor zoekmachines? Of heb je een SEO-tekstschrijver ingezet zonder het gewenste resultaat? Dat kan best frustrerend zijn. Zeker als je ziet dat jouw concurrenten wel in de top 10 van de Google zoekresultaten worden getoond.

SEO-teksten schrijven gaat om twee zaken:

  1. uitzoeken wat de juiste zoekwoorden zijn
  2. leesbare teksten schrijven die een goede mix van zoekwoorden bevatten

Wij als SEO-specialisten kunnen je hier uitstekend bij helpen.

Wat is je focus zoekwoord?

Het schrijven van SEO teksten gaat allereerst om het kiezen van het belangrijkste zoekwoord. Voor de meeste mensen ligt dit voor de hand maar het is meestal wel een onderzoek waard. Richt jij je daarbij op de algemene zoekwoorden of juist op specifieke zoekwoorden? Op algemene zoekwoorden wordt vanzelfsprekend veel meer gezocht. Mensen die niche zoekwoorden gebruiken daarentegen zijn vaak veel gerichter op zoek naar iets. Dan zal je de afweging moeten maken: rank je liever in de top 10 van een veel gebruikt zoekwoord of top 3 van een zogenaamd longtail zoekwoord? De ervaring leert dat je idealiter de combinatie hiervan zoekt. Op deze manier versterk je in ieder geval je autoriteit op het desbetreffende onderwerp en kun je in de top 5 belanden met je algemene zoekwoord. Je kunt aan de hand van het zoekvolume onderzoeken wat de potentie is van een zoekwoord. Maar je zult ook de concurrentie mee moeten nemen in je onderzoek (Keyword Difficulty). Het gaat erom de zoekwoorden te vinden met een relatief hoog zoekvolume en lage moeilijkheid. Om die te vinden komt dan de hulp van een SEO-specialist goed van pas. Gerse Tekst vindt met het Power Keywords Model de beste zoekwoorden voor je.

Wat zijn gerelateerde zoekwoorden?

Naast het focus zoekwoord dien je als SEO-tekstschrijver ook gerelateerde zoekwoorden te betrekken. Je kunt je hoofdzoekterm verschillende keren herhalen. Wanneer de rest van je gebruikte woorden niets met dit onderwerp te maken hebben, zul je toch minder hoog ranken dan wanneer je veel gerelateerde zoekwoorden gebruikt. Verwante zoekwoorden versterken je hoofd zoekwoord en dien je gericht toe te passen in je SEO-teksten. Eén of een paar keer kan al voldoende zijn. Daarnaast kun je deze gerelateerde zoekwoorden natuurlijk ook gebruiken om daar aparte SEO-pagina’s voor te maken. Ook dat versterkt de waarde van je hoofdpagina en je gehele site.

Wat is de optimale zoekwoorden dichtheid?

De zoekwoorden dichtheid is belangrijk om in het achterhoofd te houden. Je dient een zoekwoord meermaals te herhalen maar natuurlijk niet zo vaak zodat het niet meer geloofwaardig (en leesbaar!) is. Over het algemeen is het advies een zoekwoorden dichtheid van 1 tot 2% aan te houden. Dit betekent dat wanneer je een tekst van 1.000 woorden hebt, je het hoofd zoekwoord 10 tot 20 keer toepast. Per alinea gebruik je het zoekwoord maximaal eenmaal. Dat houdt het goed leesbaar. Daarnaast kun je zoveel mogelijk relevante zoekwoorden toevoegen als je maar wilt (en wat de SEO-tekst toelaat). De leesbaarheid is de beperkende factor. Op een tekst van 1.000 woorden kun je best 10 tot 20 ondersteunende zoekwoorden inzetten. Deze gebruik je eenmalig of je kunt de beste gerelateerde zoekwoorden ook enkele keren laten terugkomen.

Leesbare SEO-teksten schrijven

SEO copywriting is een belangrijk onderdeel van content marketing. Naast de juiste zoekwoorden is het ook een kwestie van leesbaarheid van de teksten. Over het algemeen betekent dit:
  • Gebruik eenvoudige woorden
  • Pas korte zinnen toe zonder al te veel bijzinnen
  • Maak korte alinea’s
  • Voeg regelmatig kopjes toe

SEO-titel en meta description

Wat vaak over het hoofd wordt gezien zijn de SEO-titel en de meta description. Niet alleen voor de ranking, maar ze worden ook gebruikt voor de Search Engine Results Pages (SERP). Ze bepalen dus voor een groot gedeelte hoe je wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Je dient hierin dus de kern van je boodschap te raken inclusief relevante zoekwoorden en een zeer heldere call to action. Met een geniale SERP-vermelding kun je toch meer clicks genereren dan degene die net boven je staat in de Google zoekresultaten. Onderschat de waarde ervan daarom niet.

Wat kost SEO-teksten schrijven?

Vaak wordt de vraag gesteld wat SEO-teksten kosten. Dit hangt erg van de markt af. Je zult je dikwijls op meerdere zoekwoorden moeten richten waarbij sommige pagina’s slechts 300 woorden nodig hebben terwijl andere pagina’s wel ruim 2.000 woorden nodig hebben. Met een wekelijks blog houd jij bovendien je site actueel met rijke content. SEO landingspagina’s zorgen er daarnaast voor dat je ook hoog rankt op de long tail woorden, daardoor worden je hoofdpagina’s weer versterkt. De investering hoeft niet enorm groot te zijn. Maar je moet je wel realiseren dat het in principe een eenmalige investering is in tegenstelling tot adverteren. Hier heb je daarom vele jaren plezier van. Geïnteresseerd om goede SEO teksten te laten schrijven?