COPYWRITING
Heb je pakkende teksten van een copywriter nodig om jouw doelgroep te overtuigen? Voor het schrijven van commerciële teksten – copywriting – is het cruciaal om een goede copywriter te selecteren. Een copywriter die haarfijn in staat is om de gevoelige snaar te raken.
Heb je een tekstschrijver of toch een copywriter nodig? Het verschil tussen een tekstschrijver en copywriter is dat een tekstschrijver veel correcter naar een tekst kijkt. Het moet grammaticaal kloppen, maar is taal juist niet iets om mee te spelen, om op deze manier de aandacht te trekken? Dat is ook de mening van een copywriter.
Een product of dienst aanbevelen is een vak apart. Bij copywriting denkt de schrijver vanuit de klant, wat de pijn is die hij beleeft. Om de klant vervolgens aan te spreken om deze pijn weg te nemen met een bepaalde oplossing. Als je daarin slaagt, dan heb je de klant al zo goed als overtuigd.
Wat is copywriting?
Met copywriting schrijft een copywriter simpelweg pakkende teksten. Om de aandacht te trekken, maar ook om te overtuigen en om een lezer over de streep te trekken. Dit kan zijn voor een website, een advertentie, een brochure of een video script.
Het werk van een copywriter heeft veel overlap met het werk van een marketeer: je zelf in de klant verplaatsen en je aanbod aan laten sluiten op de behoefte.
Meer dan commerciële copy schrijven
Het copywriten begint niet bij schrijven van wervende teksten alleen. Een copywriter doet ook meestal een uitgebreid onderzoek om een klant te snappen. Pas wanneer je de klant snapt, ben je in staat om een goede tekst te schrijven.
De klant snappen kun je op vele manieren doen. Lees de e-mails van de klantenservice, de reacties op social media of klantbeoordelingen die immers ook veel relevante informatie opleveren. Op deze manier snap je de klant en ook belangrijk: je leert zijn taal te spreken.
Daarnaast gaat het er ook om dat je als copywriter het product of de dienst snapt. Alleen als je alle features & benefits van het product of de dienst doorgrondt, ben je in staat om deze te vertalen naar de behoefte of pijn van de klant, in waarde voor de klant.
Soorten copy
Over het algemeen schrijft een copywriter commerciële of wervende teksten. Hij kan allerlei soorten wervende teksten schrijven, of het nu gaat om een website, social media of een landing page. Copywriting wordt onder andere ingezet voor de volgende middelen:
- Advertentieteksten
- Website teksten
- Sales funnel teksten
- Social media teksten
- E-mails
- Video scripts
- Brochures
- SEO copywriting
De meeste copywriters zijn samen met de artdirector misschien wel de meeste creatieve persoon binnen een organisatie. Het gaat om het spelen met woorden, woorden tot de verbeelding te laten spreken en om te triggeren. Wanneer je in staat bent om de doelgroep te bewegen dan weet je dat je een goede copywriter te pakken hebt.
Wie is je klant?
De belangrijkste vraag voor copywriting is wie je klant is. Het omschrijven van je doelgroep begint met simpele socio-demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd, afkomst, woonomgeving, opleiding, beroep en inkomen. Vervolgens gaat het om het snappen van de pijn die je doelgroep heeft. Dat is de trigger om jouw aanbod aan te laten sluiten op de behoefte van de klant.
Er zijn grofweg twee soorten behoefte:
- Functionele behoeften, zoals een ruime auto, gezond eten en goedkoop onderwijs.
- Emotionele behoeften, zoals succes, ontspanning en trots.
Functionele en emotionele behoeften zijn nauw met elkaar verbonden. Het is daarom de uitdaging om de twee behoeften met elkaar te verbinden. Bovendien zijn er twee soorten kopers die elk op een andere manier worden getriggerd:
- Rationele koper, die op zoek gaat naar productspecificaties en een kwantificeerbare rechtvaardiging.
- Emotionele koper, die zich meer laat leiden door het ‘onderbuikgevoel’.
Dit geldt zowel bij copywriting voor de consumentenmarkt (B-to-C) als de zakelijke markt (B-to-B).
De kracht van het aanbod
Bij de kracht van het aanbod gaat het om het onderscheiden van drie elementen van het aanbod:
- Eigenschappen, wat zijn de rationele kenmerken van een product
Bijvoorbeeld: de nieuwe mobiele telefoon heeft een triple-lens camera. - Voordelen, wat heb je daar aan ten opzichte van andere producten (vervulling functionele behoefte)
Bijvoorbeeld: met deze camera neem je als amateurfotograaf veel scherpere foto’s. - Waarde, wat kun je hier vervolgens mee bereiken? (vervulling emotionele behoefte)
Bijvoorbeeld: trots op indrukwekkende foto’s waarmee je meer likes op je posts krijgt.
Dit geldt net zo goed voor zakelijke diensten. Met professionele copywriting schrijft jouw copywriter pakkende teksten voor jou. Hierdoor versterk je jouw concurrentiepositie omdat jij beter in staat bent om de klant te overtuigen en hem te raken. Je ziet dat hierdoor je omzet stijgt, net zoals je marktaandeel, zonder dat jijzelf aan de slag hoeft te gaan om te pakkende teksten te schrijven.
Geïnteresseerd in het schrijven van goede teksten door een professionele copywriter?