De pen is machtiger dan het zwaard
De kracht van het woord fascineert ons, want met de juiste woorden kun je massa’s in beweging krijgen, kun je aanzetten tot strijd en kun je hoop geven aan de hele wereld. Deze woordkracht is zo invloedrijk dat je hier zeker niet aan voorbij moet gaan. Met de juiste woorden kun jij ook jouw volgers of doelgroep aan het bewegen krijgen, raken en aanzetten tot daden.
Het oudste woord
De bijbel is wellicht wel het meest gelezen woord in de wereld en toch heeft andere interpretaties van HET WOORD geleid tot duizenden oorlogen en miljoenen doden.
Is het niet ongelofelijk dat religies zijn gefundeerd op 1 boekencanon van pak hem beet 800.000 woorden en dat zij hierdoor miljarden volgers hebben. Met 800.000 woorden kun je dus miljarden mensen aan je binden. In dit geval brengt het woord hoop.
Je zou je kunnen afvragen: wat als het Oude Testament ondubbelzinnig was opgeschreven. Hadden Moslims, Joden en Christenen dan één religie gevormd?
Wij zullen het nooit weten maar wat wel duidelijk is, is dat misinterpretaties leiden tot frustratie. Bijvoorbeeld ook voor jouw klanten; als je niet doet wat je belooft dan is er een mismatch met ontevreden klanten tot gevolg.
Tirannen en wereldleiders
Sommige wereldleiders kwamen op het juiste moment met de juiste woorden. Daarom zijn niet alleen de woorden belangrijk maar ook waar en wanneer ze worden uitgesproken. Het is daarom het momentum waar de juiste woorden massa’s mensen raken.
Het naziregime
De Duitse dictator Adolf Hitler wist met de juiste woorden het volk achter zich te krijgen. Al jaren verkondigde hij zijn woorden in kleine zaaltjes met een paar luisteraars maar pas toen de wereldcrisis echt voelbaar was in Duitsland raakten zijn woorden ook echt alle Duitsers. En in 1933 greep hij de macht. Met alle gevolgen van dien.
Joseph Goebbels was het brein achter de propagandamachine van nazi Duitsland. Hoe is het mogelijk dat alle Duitsers gillend gek werden bij de woorden “Wollt ihr den totalen Krieg?” (willen jullie totale oorlog?)? De juiste woorden op het juiste moment raken mensen in hun ziel, hoe ziek die woorden ook kunnen zijn.
Donald Trump
Nog zo’n prachtig voorbeeld van woorden die kunnen raken. Met de slogan “Make America Great Again” heeft Donald Trump de verkiezingen in 2016 gewonnen. Amerikanen hadden de hoop om van de VS weer de onbetwiste wereldleider te maken. China hijgt immers met de hete adem in de rode Amerikaanse nekken.
Jammer voor Trump dat hij dacht dat hij zelf zo groot was en dat hij met zijn Twitter-strategie het land kon leiden. Als hij nou meer had geluisterd naar zijn communicatiestrategen dan had hij in 2020 met gemak van Joe Biden kunnen winnen. Maar het beleid bleek zwalkend en daarom viel het vertrouwen in hem voor een groot gedeelte weg.
En hoe sterk het woord is blijkt ook wel als je ziet hoeveel mensen in de VS echt geloven dat er fraude is gepleegd bij de presidentsverkiezingen van 2020. Zo blijkt maar ook dat de kracht van herhaling van het woord ervoor zorgt dat het woord onthouden blijft, goed of fout.
ANDERE Populisten
De link naar populisten is gauw gelegd. Zij weten met de juiste woorden op het juiste moment massa’s mensen te bereiken. Vaak zijn het de 1-issue populisten die heel gauw heel groot kunnen worden.
Met social media kunnen die woorden juist heel snel verspreiden waardoor je daadwerkelijk in een kwestie van weken een hele massa te been kunt krijgen.
Brexit
In 2016 stemde een nipte meerderheid van het Britse volk voor een Brexit, ofwel de afscheiding van de Europese Unie. Nooit meer geld verkwisten aan het dure Europa was het credo van de anti-EU lobbyisten.
En die aanpak werkte doordat veel mensen zich herkenden in dat woord en ongelukkige mensen die de schuld kunnen geven aan de zondebok, dat is een echte klassieker. Door het woord maar te blijven herhalen zijn mensen aan het bewegen geraakt.
Dat veel Britten er nu spijt van hebben is jammer maar helaas. Acties hebben consequenties. Nigel Farage, de leider van de Brexit-beweging, verdween als eerste van het toneel toen het kwaad was geschied.
Forum voor Democratie
Forum voor Democratie had zomaar de grootste partij van Nederland kunnen worden hij de verkiezingen van 2021. De politiek zit al jaren vastgeroest in loze woorden en heel veel mensen hebben behoefte aan een nieuw geluid.
Zo hebben populisten aan de linkerkant partijen zoals de SP en Groen Links en hebben Geert Wilders en Forum van Democratie aan de rechterkant veel kiezers aan zich weten te binden door ‘de taal van het volk’ te spreken.
De boodschap van Geert Wilders en Forum van Democratie scheelt op zich niet heel veel van elkaar alleen is Forum van Democratie wat “intellectueler” gepositioneerd om echt een alternatief voor de VVD te zijn. De juiste product-markt combinatie dus.
Maar je ziet dus ook bij Forum voor Democratie dat het ook weer helemaal als een kaartenhuis in elkaar kan storten als het woord niet consequent is doorgevoerd in de organisatie. Het zo verfoeide partijkartel bleek een egokartel binnen deze nieuwe partij te zijn waardoor de luchtbel is doorgeprikt: loze woorden houden geen stand.
Social media
Iedereen heeft online een woord en daar zijn bedrijven vaak ook als de dood voor. Het dreigen met een slechte tweet of een negatieve beoordeling kunnen bedrijven al heel snel aan het bewegen krijgen. Je kunt dus vanaf je zolderkamer Unilever op de knieën krijgen door maar met een negatief woord te dreigen.
Krachtig maar ook gevaarlijk omdat deze macht ook veelvuldig wordt misbruikt. Door social media kan ieders woord gehoord worden. Dat heeft al geleid tot talloze influencers die gevolgd worden door grote groepen want een woord van zo’n influencer kan een groot effect hebben.
Wie heeft een echt rechte rug?
Denk bijvoorbeeld aan het boycotten van iets. Als nobody kun je adverteerders van een voetbalpraatprogramma zoals Veronica Inside blijkbaar zo ver krijgen om hun commercials in te trekken waardoor het programma vroegtijdig moest stoppen.
Hoe vluchtig het woord ook kan zijn blijkt dan ook wel weer dat twee maanden later het programma weer startte met alle oude adverteerders vrolijk aan boord. Niemand geeft er meer aandacht aan dus de bedrijven vonden het weer veilig om uit het hol te kruipen.
En dit terwijl er aan de inhoud niets veranderd is aan het programma en men heeft ook geen spijt (betuigd).
Over hypocriet gesproken, en laf. Wees consequent en kies voortaan voor een ander programma voor je reclames als je tenminste echt in jouw statement gelooft. Je hebt laten blijken dat er eigenlijk niets aan de hand was maar dat jij je door het momentum hebt laten leiden om even zogenaamd woke te zijn.
Dit geeft toch maar weer aan dat je als merk ergens voor moet staan. Je moet je allereerst niet door angst laten regeren. Een boycot kan even vervelend zijn maar je staat wel ergens voor zodat jouw doelgroep wel bij je blijft komen of dat je juist nieuwe doelgroepen aanspreekt.
Alles in lijn met het woord
En daarnaast heeft een en ander ook wel aangetoond dat een woord altijd consistentie moet tonen. Het is natuurlijk van de zotte dat een influencer zoals Famke Louise zich eerst laat betalen door de overheid om “hun woord” te spreken dat iedereen zich netjes aan de (COVID19-)regels moet houden. Een paar maanden later zegt ze “niet meer mee te doen” met de regels om weer een paar dagen later al stuntelend te zeggen dat ze “voor corona” is.
Wie gelooft zo’n influencer nu dan nog? En de overheid (samen met alle andere adverteerders) moeten zich toch wel ernstig achter de oren krabbelen wat influencer marketing nu echt inhoudt. Als je denkt “we gebruiken even een rondje influencers” dan begrijp je het concept totaal niet.
Een influencer moet passen bij jouw organisatie. Iemand die jouw woord spreekt moet ook 100% in jouw woord geloven anders is het simpelweg niet geloofwaardig. Authenticiteit is cruciaal.
De kracht van de herhaling
En tenslotte is alleen één keer jouw woord zeggen niet voldoende. Het woord moet in jouw DNA zitten, alles moet dat ene woord uitstralen. Als je dat maar zo vaak als je kan herhaalt dan raak jij jouw doelgroep echt wel. Hoe groot of klein die ook is.
De aanhouder wint. Dus op een rijtje wat belangrijk is:
- De juiste snaar raken
- Gebruik maken van momentum
- De kracht van herhaling
OOK Geïnteresseerd in krachtige teksten?
Wij gaan graag aan de slag voor jou. Om jouw boodschap helder te vertalen in waarde voor je doelgroep hebben wij slechts een half woord nodig.